in

Ketahui 8 Kesilapan Yang Selalu Dilakukan Ketika Memasak

Ramai yang menyangkakan, memasak adalah suatu perkara yang mudah. Lelaki terutamanya sering memandang remeh dalam hal-hal masakan ini. Namun, masih

Biasanya, aktiviti memasak ini melibatkan kerja menyiang dan memotong daging, bawang dan sebagainya. Kerja-kerja ini sangat memenatkan, ditambah pula bahang api dapur yang membuat seseorang yang sedang masak menjadi tertekan. Tidak hairanlah mengapa kaum ibu terutamanya sering menjadi berang ketika di dapur kerana bukan mudah nak hasilkan makanan yang sedap.

Namun, masih ramai orang yang sering lakukan kesilapan yang sama setiap kali memasak. Kami di OMM telah menyenaraikan antara 8 kesilapan tersebut di bawah. Jom lihat:

1) Tidak defrost daging beku sebelum masak

Daging yang masih beku jika terus dimasak tanpa dicairkan terlebih dahulu, daging tersebut mungkin kelihatan garing diluar tetapi  masih mentah di dalam.

2) Tidak panaskan kuali terlebih dahulu

Kuali seharusnya dipanaskan terlebih dahulu sekurang-kurangnya 2 minit. Ini akan menjadikan tekstur makanan lebih sedap dan lembut.

3) Terlalu kerap terbalikkan daging

Biarkan daging tersebut di atas kuali lama sedikit sebelum diterbalikkan. Bila terlalu kerap alihkan daging, akan menyebabkan daging tersebut menjadi terlalu kering dan hancur.

4) Makanan terus dijamu sebaik sahaja dimasak

Daging yang baru dimasak perlu tunggu 5 minit sebelum dihidangkan. Ini akan membantu rasa jus daging tersebut sebati dengan bahan-bahan perapan.

5) Kuali terlalu penuh dan padat

Terlalu banyak bahan di dalam kuali ini akan menyebabkan makanan tersebut tidak dimasak dengan cukup garing. Jadi, tuang bahan-bahan masakan sedikit demi sedikit supaya kesemua bahan tersebut dimasak dengan sempurna.

6) Masak daging dengan menggunakan kuali non-stick

Kuali jenis tidak melekat (non-sticky pan) biasanya kurang panas daripada kuali biasa. Biasanya, kuali ini sesuai untuk goreng telur dan lempeng. Untuk daging pula, lebih sesuai jika dimasak menggunakan kuali biasa.

7) Kerap guna minyak zaitun

Minyak zaitun biasanya digunakan untuk melembutkan dan melicinkan makanan seperti salad dan pasta berkuah. Jika minyak zaitun digunakan pada suhu yang tinggi, akan menyebabkan minyak tersebut hilang zat dan dan nutrien.

8) Tumis bawang putih terlalu garing

Bawang putih antara bahan yang mudah garing kerana kandungan air yang terlalu sedikit berbanding sayuran lain. Disyorkan, supaya bawang putih dituangkan pada hujung masakan, atau 2-3 minit selepas bahan-bahan lain dimasukkan ke dalam kuali.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terhantuk Kepala Di Kolam, Disangkakan Hilang Ingatan Sebaliknya Ini Yang Terjadi

Berbukini Di Pantai, Lindsay Lohan Beri Inspirasi Pada Wanita Muslim